• Blind vertrouwen, maar niet zonder reden!

    Teksten: 1 Samuël 3:1-10; Markus 1:14-22 Geliefde gemeente van Jezus Christus, onze Heer, De twee Bijbelteksten die we vandaag hebben gelezen, gaan op het eerste oog over hele verschillende verhalen. Om te beginnen: tussen deze twee verhalen zitten honderden jaren. Het ene speelt zich af aan het begin van het Oude Testament, En het andere aan het begin van het Nieuwe Testament. In het eerste verhaal moest de eerste koning van Israël nog komen. En in het tweede verhaal is het koninkrijk van Israël al helemaal vervallen. Is er nog maar een klein deel van over.

  • Kerst: de gezalfde van de Heer

    Tekst: Lukas 2:15-20 Geliefde gemeente van Jezus Christus, Een preek houden met Kerst is altijd tegelijk moeilijk, en ook heel mooi. Moeilijk, omdat het een verhaal is waar al zo veel over gezegd en geschreven is, Dat ik soms denk: hoe kan ik daar nog iets aan toevoegen? Iets dat je verrast, of weer op een nieuwe manier naar het verhaal laat kijken? En mooi, omdat het niet voor niets is dat we elk jaar opnieuw stilstaan bij de geboorte van Jezus. Omdat het zoveel zegt over de God in wie wij geloven. Omdat het een verhaal is dat zoveel hoop geeft. Een verhaal dat uit zichzelf al zoveel vertelt.

  • Zondag der voleinding: vasthouden en loslaten

    Tekst: Prediker 3:1-8; Johannes 20:11-18 Rodleigh de Trapezist (verhaal van Henri Nouwen) Op een dag zat ik met Rodleigh in zijn caravan te praten. Rodleigh zei: ‘Als ik spring, moet ik absoluut vertrouwen op degene die mij moet vangen. Jij denkt misschien, net als de meeste toeschouwers, dat ik de grote ster ben van de trapeze. Maar de echte ster is Joe, die me vangt. Hij moet me op het exacte moment uit de lucht plukken, als ik mijn verre sprong naar hem maak.’ ‘Hoe lukt dat?’ vroeg ik. ‘Wel,’ zei Rodleigh, ‘het geheim is dat ik het vangen geheel aan Joe overlaat en zelf niets doe. Als ik na…

  • Roeping

    Tekst: Exodus 3:1-15 Geliefde gemeente van Jezus Christus, Wie ben ik? Dat U mij hiervoor vraagt? Wat kan ik zo goed, dat U van mij verlangt dat ik naar de Farao ga? Hoe zou ik dat ooit kunnen? Hoe zou ik dat ooit moeten doen?

  • Dankdag – de mens is als gras

    Geliefde gemeente van Jezus Christus, Afgelopen week was ik met iemand aan het praten. Hij zei tegen me: Ik geef veel minder aan God dan Hij verdient. En hij legde uit wat hij bedoelde. Als ik de helft weg zou geven van wat ik heb, Dan zou ik nog ruim genoeg hebben om van te leven.

  • De doop

    Tekst: Kolossenzen 3:12-17 God houdt van jullie. Hij heeft jullie uitgekozen, en jullie horen nu bij hem. Daarom moeten jullie goede dingen doen: je moet van harte meeleven met anderen. Je moet vriendelijk zijn, en geduldig. Geliefde gemeente van Jezus Christus, Vandaag hebben Jan Herman en Orianne hun dochter Aline laten dopen. In de doop ligt een belofte verscholen. Dopen is niet alleen iets wat wij doen, het is juist ook iets wat we mogen ontvangen. Het is als het ware ‘ja’ zeggen, tegen de liefde die God ons geeft. Of als ouders je kinderen gunnen dat ze God zelf leren kennen. Het is ‘ja’ zeggen tegen dat God van…