• Wegleggen en wachten – zondag der voleinding

    Teksten: Psalm 126 en 1 Kor. 15:35-44 Geliefde gemeente van Jezus Christus, Ik heb iets meegebracht. Waarschijnlijk kun je het bijna niet zien vanuit de kerk: Het is een zaadje. Zaaien is erg bijzonder werk om te doen. Je haalt wat grond weg. Je stopt het zaadje erin. En je doet er weer wat grond overheen.

  • Zending is wie we zijn

    Geliefde gemeente van Jezus Christus, Als kind ging ik naar een christelijke basisschool. En het is al lang geleden, ik was denk ik een jaar of zeven, Maar ik weet het nog goed: Op een dag kwamen er zendelingen langs bij ons op school. Mensen die werkten in een land in Afrika. Ze vertelden over de armoede in dat land. Ze lieten foto’s en filmpjes zien, over hoe ze daar iets tegen probeerden te doen. Hoe ze daar, in dat land, probeerden om iets te delen van wat ze hadden, en te vertellen van hun geloof. Ze deden daar ontzettend mooi werk. Ik weet nog dat ik er erg van…

  • Iedereen is welkom

    Vandaag wil ik mijn preek beginnen door jullie een verhaal te vertellen van Max Lucado. Er waren eens kleine, houten mensjes. Elk houten mensje was gesneden door de houtsnijder Eli. Vanuit zijn werkplaats op de heuvel kon je hun hele dorp overzien. Elk mensje was anders. Sommigen hadden grote neuzen, andere grote ogen. Sommigen waren lang en anderen juist weer korter. Sommigen van hen droegen hoeden, sommigen jassen. Maar ze waren allemaal gemaakt door dezelfde houtsnijder en ze woonden allemaal in hetzelfde dorp.

  • Deel je talent

    Teksten: Mattheüs 25:14-30 (Bijbel in straattaal) Wat mooi, die muziek van de rijdende popschool! We zijn blij dat we jullie bij ons hebben vanmorgen. Dat we mogen genieten van jullie muzikale talent. Muzikaal talent, daarover gaat ook het verhaal dat we net hebben gehoord. Het is een verhaal dat Jezus vertelt, maar dan in moderne woorden, met moderne voorbeelden.

  • Een feestmaal

    Tekst: Lukas 14:1, 7-14; 15-24 Geliefde gemeente van onze Heer Jezus Christus, Stel: je bent op een verjaardagsfeest. Je bent daar met je vrienden. Er is lekker eten, de gesprekken zijn goed. En er is ook een vreemdeling bij, iemand die door een van de andere gasten is meegenomen. En zomaar, uit het niets, terwijl de sfeer goed is, begint die vreemdeling jullie de les te lezen. Over dat iedereen probeert op de beste plek te zitten, naast de gastheer, maar dat het beter is om op een minder goede plek te gaan zitten. Hij zegt letterlijk: wie zichzelf vernedert, zal verhoogd worden.

  • Levi: deel je leven

    Teksten: Psalm 37:1-6 en Lukas 5:27-32 Geliefde gemeente van Jezus Christus, Deel je leven, is het thema van deze startzondag, en ook het thema waarmee we dit jaar aan de slag gaan. Nou is het een onderwerp waar je ontzettend veel kanten mee op kunt. In de voorbereidingsgroep voor deze dienst hadden we het er al over. Hoe kun je je leven delen?

  • Jezus: een hogepriester in de hemel

    Teksten: Leviticus 9:7-8 en Hebreeën 4:14-5:10 Geliefde gemeente van Jezus Christus, Vandaag hebben we twee Bijbelteksten gelezen die gaan over de hogepriester in het oude Israël. Dat beeld van die hogepriester staat best ver van ons af, we kunnen ons daar niet echt meer een beeld van vormen. En daarom wil ik vandaag proberen om dat wat dichterbij te brengen. Om dat beeld wat uit te leggen. En zo met jullie de betekenis te vinden van deze teksten voor onszelf, voor ons eigen leven.